Kisah
Kejayaan
Program Usahawan ILTIZAM Catalyst Telah Membantu Merealisasikan Potensi Sebenar Perniagaan
Klinik Allevia yang sebelum ini dikenali sebagai “Klinik Rakan Medik” merupakan sebuah klinik 24 jam yang dimiliki oleh Habib Bakri Healthcare. Mereka menawarkan perkhidmatan penjagaan umum, pembedahan minor, rawatan luka, ibu mengandung, pediatrik dan Kesihatan Pekerjaan.
Menyedari keperluan perubahan dan penambahbaikan, Klinik Allevia menyertai program ILTIZAM Catalyst pada tahun 2022.
"Program ILTIZAM Catalyst telah memberikan panduan yang tidak ternilai kepada kami dari segi pengurusan yang berkesan sebagai usahawan. Sebagai doktor, kami terlalu focus pada bahagian operasi dan perkhidmatan harian sehingga mengabaikan kepentingan pengurusan perniagaan yang baik. Melalui program ini, kami sedar akan keperluan untuk mengurus perusahaan dengan lebih cekap." - Dr. Habib Bakri.
Datang dari latar belakang perkhidmatan perubatan, pasukan pengurusan di Klinik Allevia juga sedar akan kekurangan kemahiran kreatif mereka. Bantuan program dari segi penjenamaan dan automasi digital terbukti sangat berkesan dalam menambahbaik perniagaan mereka. Melalui bantuan ini mereka berjaya mengautomasikan pelbagai proses dalaman dan menukar jenama klinik mereka dari “Klinik Rakan Medik” kepada Klinik Allevia.
Dengan kesedaran yang mendalam tentang strategi perniagaan, Klinik Allevia yakin bahawa mereka akan terus berkembang.
POYA, telah diusahakan oleh Sharifah Naemah, selama lebih dari dua dekad. Daripada perniagaan dari rumah dengan menjual aksesori, POYA telah bertransformasi sehingga mepunyai sebuah butik di Bangsar. Kini, dengan kepimpinan Adilah dan Katrina, jenama ini terus menghargai busana tradisional Melayu dengan rekaan dan perincian yang teliti.
”Sebagai usahawan generasi kedua, industri fesyen dan retail telah mengalami perubahan yang sangat besar dibandingkan dengan zaman ibu saya mengurus perniagaan ini. Kini kami mempunyai pesaing yang lebih ramai terutamanya di ruang digital. Melalui ILTIZAM Catalyst, kami banyak belajar terutamanya tentang penjenamaan dan pemasaran digital.” - Katrina.
Adilah dan Katrina berusaha untuk memanfaatkan bantuan daripada program ini dalam strategi penjenamaan dan pemasaran digital untuk mendorong POYA lebih dikenali dalam industri fesyen disamping memelihara warisan kecantikan tradisional Melayu.
POYA, telah diusahakan oleh Sharifah Naemah, selama lebih dari dua dekad. Daripada perniagaan dari rumah dengan menjual aksesori, POYA telah bertransformasi sehingga mepunyai sebuah butik di Bangsar. Kini, dengan kepimpinan Adilah dan Katrina, jenama ini terus menghargai busana tradisional Melayu dengan rekaan dan perincian yang teliti.
”Sebagai usahawan generasi kedua, industri fesyen dan retail telah mengalami perubahan yang sangat besar dibandingkan dengan zaman ibu saya mengurus perniagaan ini. Kini kami mempunyai pesaing yang lebih ramai terutamanya di ruang digital. Melalui ILTIZAM Catalyst, kami banyak belajar terutamanya tentang penjenamaan dan pemasaran digital.” - Katrina.
Adilah dan Katrina berusaha untuk memanfaatkan bantuan daripada program ini dalam strategi penjenamaan dan pemasaran digital untuk mendorong POYA lebih dikenali dalam industri fesyen disamping memelihara warisan kecantikan tradisional Melayu.
Nadirah menghadapi cabaran semasa pandemik bagi meneruskan perniagaan kosmetik beliau lalu membuat keputusan untuk bertukar kepada perniagaan perkhidmatan penyewaan kolam angin dan peralatan permainan air, PopKidsPool. Dengan dibantu Azlan, suami beliau, mereka mencari alternatif untuk memperkukuhkan kemahiran, strategi dan meningkatkan peluang perniagaan mereka.
Kini, PopKidsPool menjadi bukti kecekapan Nadirah dan Azlan setelah menerima sokongan dan bantuan melalui program ILTIZAM Catalyst. Melalui perancangan strategik dan pemasaran yang lebih inovatif, input yang mereka perolehi lebih berguna untuk membantu menavigasikan perniagaan dalam keadaan ekonomi semasa. Dedikasi dan semangat keusahawanan membantu mereka untuk melangkah lebih jauh dan mencipta pelbagai peluang baru. Perniagaan ini terus berkembang di dalam industri dan memberikan impak kepada pelanggan dan pesaing-pesaingnya.
Cakap Jepun adalah sebuah platform pembelajaran dan pengajaran bagi bahasa Jepun. Mereka menawarkan pembelajaran atas talian, bahan pembelajaran, yang direka bagi memudahkan dan meningkatkan kecekapan pembelajaran bahasa Jepun. Dengan reputasi program berkualiti tinggi dan kaedah pengajaran inovatif, Cakap Jepun bertujuan untuk menjadikan pembelajaran bahasa itu mudah diakses dan lebih menyeronokkan bagi pelajar dari pelbagai latar belakang. Mereka mempunyai tenaga pengajar yang berpengalaman dan pengajaran adalah mengikut kurikulum yang dirangka teliti meliputi pelbagai aspek kemahiran, seperti tatabahasa, kosakata, membaca, menulis, mendengar, dan bertutur.
En. Haris, yang mewakili Cakap Jepun, menyatakan bahawa walaupun beliau telah menyertai pelbagai program usahawan sebelum ini, namun ILTIZAM Catalyst mempunyai ciri-ciri yang unik. Beliau menekankan struktur dan kriteria program yang berbeza, dimana usahawan diberikan bantuan tanpa mengira latar belakang, perniagaan, atau industri yang berbeza dalam membantu pertumbuhan usahawan.
Cakap Jepun adalah sebuah platform pembelajaran dan pengajaran bagi bahasa Jepun. Mereka menawarkan pembelajaran atas talian, bahan pembelajaran, yang direka bagi memudahkan dan meningkatkan kecekapan pembelajaran bahasa Jepun. Dengan reputasi program berkualiti tinggi dan kaedah pengajaran inovatif, Cakap Jepun bertujuan untuk menjadikan pembelajaran bahasa itu mudah diakses dan lebih menyeronokkan bagi pelajar dari pelbagai latar belakang. Mereka mempunyai tenaga pengajar yang berpengalaman dan pengajaran adalah mengikut kurikulum yang dirangka teliti meliputi pelbagai aspek kemahiran, seperti tatabahasa, kosakata, membaca, menulis, mendengar, dan bertutur.
En. Haris, yang mewakili Cakap Jepun, menyatakan bahawa walaupun beliau telah menyertai pelbagai program usahawan sebelum ini, namun ILTIZAM Catalyst mempunyai ciri-ciri yang unik. Beliau menekankan struktur dan kriteria program yang berbeza, dimana usahawan diberikan bantuan tanpa mengira latar belakang, perniagaan, atau industri yang berbeza dalam membantu pertumbuhan usahawan.